מסתורי הנקיק האבוד

מסתורי הנקיק האבוד

(מסע אל לב המעמקים שתחילתו לפני 15 מליון שנה ואחריתו מי ישורנו)

כמעט כולנו נתקלנו, בהזדמנויות שונות, ב”נזיפה” מאורחינו באיזור – “אצלכם הנוף שטוח ומשעמם”; תשובתי למתלוננים: גבירותי ורבותי, איחרתם להגיע במליונים אחדים של שנים – כי אז הייתי מציג בפניכם כאן את הקניון העמוק ביותר בעולם !

הסיפור החל עם עיצוב נופהּ של בקעת באר שבע וסביבתהּ, כאשר התרוממו – כתגובה ללחצים מבטן האדמה – השלוחות של הרי חברון מצפון לבקעה והרמות של הר הנגב מדרומהּ. מאחר ובקע הירדן ועמק הערבה עדיין לא נוצרו, החלה בקעת באר שבע לנקז לעבר הים התיכון (שחופו היה אז ליד בארי) את כל הנחלים של רמות דרום-ירדן, צפון הנגב ודרום יהודה; קל-מהרה נולד נהר אדיר שלא רק התחפר עמוק לתוך הבקעה, אלא גם יצר מפל ענק בנפילתו ממצוקי החוף אל הים וכדרך המפלים הענקיים – התחתר אחורנית והִבְקיע קניון שרוחבו היה קילומטרים אחדים. הקניון התחיל ליד דימונה (בעומק כ-50 מטרים) ומשם המשיך בדרכו לצפון-מערב, לעבר באר שבע (בעומק כ-250 מ’), הלאה לכיוון אופקים (וכבר אנחנו ב-500 מ’) וסמוך לבארי, עומקו היה כקילומטר: איזה נוף, איזה נוף!… (ולא, לא הסתובבו בקניון דינוזאורים: לצערנו, איחרנו אותם בכמה עשרות מליוני שנים).

Great Grand Canyon By: Pradeep Bisht Via Wikimedia | CC BY-SA 4.0

בעשרה מליון שנים הבאות עבר הקניון הזה (שזכה לכינויים שונים – הקניון הקבור, קניון באר שבע-עזה ועוד) תהפוכות מחזוריות של העמקה, כאשר הים התיכון נסוג (ואפילו פעם אחת יבש כמעט לחלוטין) ושל הצפה, כאשר פני הים עלו (ופעם כמעט עד דימונה: איזה נוף, איזה נוף!…). הצפות של מי-ים חמימים האיצו התפתחות שוּניות אלמוגים בשולי הקניון; קטע מרשים משוּנית כזאת, ממזרח לאופקים, הוכרז כשמורת טבע, ו”מצודת אופקים” בת התקופה העות’מאנית בנויה על שולי שונית כזאת תוך שימוש באבניהּ.

לפני כ-5 מליון שנים נכרתו מקורות מימיו של הנהר – אולי עקב ראשיתם של תהליכי שקיעה בבקע הירדן – והקניון החל להתמלא במשקעי-רוח (ליס, חול, חרסיות וכדומה). המילוי עדיין לא הושלם לחלוטין (נתראה בעוד כ-50 אלף שנים לפחות…); בשקעים שנותרו נסלל כביש דימונה-שדה תימן ונֶעֱרצו נחל פטיש, נחל גרר בחלק ממירוצו התחתון ונחל סחף (=עדיין בתהליך סחיפה).

רק לאחר מילוי הקניון נולדו נחל באר שבע ונחל בשור המוכרים לנו כיום ומהלכם מושפע מנוכחות הקניון הקבור הסמוך, אך על כך בהזדמנות אחרת.

למי תודה ולמי ברכה על כל הגילויים האלה – בעיקר לקידוחים הרבים לצרכי חיפושי מים ונפט שחשפו רמזים מרתקים לתולדות איזורנו.

דן גזית

 

פורסם לראשונה ב “ככה זה, גיליון-36”

 

השארת תגובה